Hallo, fijn dat we je mogen helpen.
Vragen? Suggesties? Ideeën? Stuur een bericht of check eerst onze vraagbaak.
Vraagbaak.
Check hieronder onze veelgestelde vragen.
B2B incassomachtiging, Twikey, Incassomandaat
Het mandaatbedrag wordt berekend op basis van een inschatting van de beursprijs en het verwachte verbruik voor je prepaid voorschot. We maken elke maand een inschatting van de beursprijs en het verwachte verbruik. De verwachte prijs voor het prepaid voorschot van de volgende maand kan sterk verschillen van de daadwerkelijke prijs. Om te voorkomen dat een incasso mislukt en je handmatige betalingen moet verrichten, hebben wij het mandaatbedrag vastgesteld op basis van de hoogste prijs van stroom en gas (inclusief alle belastingen en kosten) in de afgelopen twee jaar, evenals het hoogste maandverbruik. De prijzen waarmee we gerekend hebben zijn € 0,80 per kWh voor stroom en € 2,80 per m³ voor gas.
Om tot een maandverbruik te komen, gaan we uit van je hoogste verbruiksmaand (meestal in de winter). We hebben daarom je jaarverbruik gedeeld door 12 en vermenigvuldigd met 2. Dit resulteert in de volgende formule:
Standaard-Jaar-Verbruik (SJV) / 12 maanden x 2 (i.v.m. seizoen) x € 0,80 stroom en € 2,80 gas.
Hierbij staat SJV voor het bij ons bekende jaarverbruik van alle aansluitingen die op het klantnummer bekend zijn, de marktprijs is de voor nu vastgestelde maximale energieprijs, en de factor 2 geeft aan dat het energieverbruik in de winter ongeveer twee keer zo hoog ligt als het gemiddelde verbruik per maand.
Een B2B incassomandaat is een zakelijke incassomachtiging, wat betekent dat het een incassomachtiging is tussen twee bedrijven (Business to Business). In dit geval betreft het de incassomachtiging tussen jouw bedrijf en NieuweStroom. Met deze zakelijke incassomachtiging geef je NieuweStroom toestemming om de factuurbedragen van je zakelijke bankrekening af te schrijven.
Bankinstellingen willen dat er in een zakelijke markt zoveel mogelijk gewerkt wordt met een zakelijke incassomachtiging. Dit geldt ook voor onze bankinstelling. Daarom vragen we aan al onze klanten met een zakelijk rekeningnummer om een B2B-incassomandaat te ondertekenen.
Het kan voorkomen dat meerdere personen akkoord moeten geven voor het verstrekken van de incassomachtiging. Als dit het geval is, heb je dat zelf met je eigen bankinstelling afgesproken. In dat geval kun je bij stap twee van het proces aangeven wie de andere persoon is. Twikey – de organisatie die de zakelijke incassomachtiging voor ons regelt – zal dan automatisch ook deze persoon een uitnodiging sturen om het mandaat goed te keuren.
Wanneer je meer dan twee handtekeningen op één mandaat wilt zetten, kies je voor de optie “Afdrukken”. Je verzamelt alle benodigde handtekeningen op het mandaat en laat vervolgens het mandaat goedkeuren door je bankinstelling. Na deze goedkeuring kun je het mandaat uploaden in Twikey. Na het uploaden in Twikey worden wij automatisch geïnformeerd.
Als je meerdere IBAN nummers hebt dan berekenen wij het mandaatbedrag per IBAN. Je krijgt van ons dan meerdere mandaatverzoeken. Het bedrag van de incassomachtiging is dan uitgerekend op basis van de gekoppelde contracten.
Als je een zakelijk rekeningnummer hebt en weigert een B2B incassomachtiging af te geven, kunnen we de nota’s niet meer automatisch incasseren. In dat geval, als je nog geen zakelijke incassomachtiging hebt verstrekt, zul je moeten betalen via een betaalverzoek. Dit betekent dat wij genoodzaakt zijn om extra kosten te berekenen. De administratiekosten bedragen €2,- per factuur voor kleinverbruik en €5,- per factuur voor grootverbruik. Deze kosten zijn administratiekosten, omdat wij je betaling handmatig moeten verwerken.
Meterstandenkaart ontvangen
Je hebt van ons het verzoek ontvangen om de meterstanden door te geven. Je kunt dit doen door in de e-mail van het verzoek op de knop naar de meterstanden kaart te klikken. Het verzoek om meterstanden door te geven kan om verschillende redenen naar je zijn gestuurd.
De jaarafrekening is het moment waarop wij eenmaal per jaar de overheidsheffingen met je afrekenen, nadat je elke maand een voorschot voor deze heffingen hebt betaald. Elke maand rekenen wij het verbruik met je af. Als je een uitleesbare slimme meter hebt, ontvangen wij de meterstanden van de netbeheerder. Heb je een conventionele (domme) meter of een slimme meter die op dit moment niet uitleesbaar is, dan hebben wij de meterstanden nodig om een juiste afrekening te kunnen maken. Daarnaast zijn de meterstanden belangrijk voor het correct toepassen van de energiebelasting, zodat wij weten hoeveel kWh/m³ er verbruikt is in welk jaar.
Het kan voorkomen dat er in je meterkast een slimme meter hangt en je toch een verzoek ontvangt voor het doorgeven van de meterstanden. De redenen hiervoor kunnen divers zijn. Het kan bijvoorbeeld zijn dat de slimme meter op dit moment niet uitleesbaar is, wat kan komen doordat je geen toestemming hebt gegeven om de slimme meter uit te lezen. Daarnaast kan het ook zo zijn dat de slimme meter (tijdelijk) in storing staat. Je netbeheerder kan je vertellen waarom er sprake is van een storing of het niet uitleesbaar zijn van je meter en je mogelijk verder helpen om dit op te lossen. Het is wel belangrijk dat je de gevraagde meterstand aan ons doorgeeft, omdat de meterstanden nodig zijn voor het opmaken van de jaarafrekening (indien van toepassing).
Klant worden en overstappen
Je kunt vrijblijvend advies aanvragen bij NieuweStroom via ons advies aanvraag formulier. Eén van onze energieadviseurs neemt binnen 4 werkdagen contact met je op.
Zodra je je hebt aangemeld bij NieuweStroom, ontvang je van ons binnen 2 weken een welkomstbrief ter bevestiging van je aanmelding. Wij verzorgen vervolgens een volledige overstapservice. Je merkt zelf niets van de overstap; dit is slechts een administratief proces: je komt nooit zonder elektriciteit of gas te zitten!
Ja, als onderdeel van de overstapservice zeggen wij het contract bij je huidige leverancier voor je op, tenzij je bij je aanmelding hebt aangegeven dat je dit zelf al gedaan hebt. Als je een grootverbruik aansluiting hebt, mogen wij de opzegging bij je huidige leverancier niet voor je doen. Neem in dat geval zelf contact op met je huidige leverancier.
Vaste prijzen zijn al jaren vanzelfsprekend. Ze zijn overzichtelijk voor de klant en verder een ideaal verdienmodel voor de leverancier. De leverancier verzint een vaste prijs voor een langere periode. Als vrijvechters van dit standaard model krijgen wij daar nogal de kriebels van.
In vaste prijzen zijn naast winstmarges ook risicopremies verborgen, waardoor leveranciers nooit hun eigen inkoopvoordeel delen. Dit betekent dat klanten de winst en het risico betalen. Bovendien, als klanten tijdens de contractperiode willen opzeggen, krijgen ze vaak te maken met hoge opzegboetes. Vaste prijzen ontnemen klanten controleerbare inzichten die relevant zijn voor zowel nu als de toekomst. Deze inzichten zijn essentieel om slimmer te besparen, te verduurzamen (zowel op grote schaal als individueel) en te innoveren.
Hoewel het mogelijk is om een goede deal te krijgen als je op het juiste moment een vast contract afsluit, weet je dit pas achteraf. De echte prijs van energie verandert continu op basis van vraag en aanbod, en geen enkele leverancier kan vooraf garanderen dat zij het goedkoopste aanbod hebben. Daarom richt NieuweStroom zich liever op transparantie en kansberekeningen zonder einddatum.
NieuweStroom behandelt je persoonsgegevens en verbruiksgegevens zorgvuldig, en is aangesloten bij de gedragscode ‘leveranciers en slimme meters’. Dit betekent dat derden geen toegang hebben tot deze gegevens. Bovendien worden alle aangesloten partijen gecontroleerd volgens de regels van het College Bescherming Persoonsgegevens, wat bijdraagt aan de veiligheid van jouw gegevens.
Boetes die je vorige leverancier bij jou in rekening brengt, vergoeden we niet. Let dus goed op dat je de einddatum van je contract aan ons doorgeeft, zodat wij jouw levering bij NieuweStroom pas starten bij de afloop van je contract.
Transportkosten zijn sinds 1 januari 2020 niet meer afhankelijk van de regio waar je woont; er geldt nu voor iedereen in Nederland dezelfde regiotoeslag per kuub gas. Dit betekent dat ongeacht je woon- en werkgebied, je een toeslag betaalt voor het transport van gas. Deze kosten worden elke maand met je afgerekend.
NieuweStroom richt zich op de zakelijke markt. Wij hebben echter veel klanten die naast hun zakelijke aansluiting ook hun privé aansluiting bij NieuweStroom willen onderbrengen. Voor onze zakelijke klanten blijven wij deze dienst ook aanbieden.
Als je echter alleen een privé aansluiting wilt aanmelden, adviseren wij je om naar onze partner easyEnergy te gaan. EasyEnergy bedient de consumentenmarkt met hetzelfde concept en is geschikt voor klanten die minder dan 10.000 kWh stroom en/of 5.000 m³ gas per jaar verbruiken. Voor meer informatie kun je de website van easyEnergy bezoeken of direct contact met hen opnemen.
Je kunt de kosten om een leveringscontract voortijdig te beëindigen bij je huidige leverancier opvragen. Voor kleinverbruikers zijn deze kosten meestal niet heel hoog, waardoor het mogelijk is dat je ondanks de eenmalige extra kostenpost nog steeds goedkoper uit bent door direct naar NieuweStroom over te stappen; je hebt deze kosten snel terugverdiend door onze lagere tarieven.
Voor grootverbruikers kunnen de overstapboetes echter erg hoog zijn. Het is daarom belangrijk om goed te overwegen of je eerder wilt overstappen, want soms is het beter om je lopende contract uit te dienen. Je kunt wel meteen opzeggen bij je leverancier, zodat wij kunnen regelen dat je aan het einde van je contract direct naar ons overgaat. Let ook op lange opzegtermijnen, die soms tot wel 8 maanden voor afloop van het contract kunnen zijn! Wees er dus op tijd bij om automatische verlenging te voorkomen.
Bij NieuweStroom kunnen zowel grootverbruikers als kleinverbruikers altijd boetevrij overstappen, zodat je de vrijheid hebt om zelf te ervaren hoeveel voordeel NieuweStroom je oplevert.
Je krijgt nog rekeningen van je oude leverancier omdat de facturatie en de afmelding door een overstap vaak als automatische processen plaatsvinden, maar deze processen kunnen elkaar kruisen. Hierdoor ontvang je van je oude leverancier nog één of hooguit twee voorschotten voordat zij jouw eindafrekening sturen, wat binnen 42 dagen na je afmelding gebeurt. Op deze eindafrekening verrekenen zij dan je betaalde voorschotten.
Bij NieuweStroom ontvang je al voordat je start je eerste voorschotnota, omdat we een prepaid methodiek hanteren. Dit betekent dat je in januari bijvoorbeeld alvast het voorschot voor februari betaalt, in februari voor maart, enzovoort. Zodra we een volledige kalendermaand aan verbruik hebben afgelezen op je slimme meter, rekenen we je werkelijke verbruik elke maand af aan de werkelijke inkoopprijzen plus de opslag van NieuweStroom. Dit gebeurt vanaf je derde maandnota, mits je vanaf de start een slimme meter hebt.
Facturatie en online verbruik inzien
De betalingstermijn van onze nota’s is 7 dagen. Bij niet tijdige betaling van een nota word je tweemaal gratis herinnerd aan tijdige betaling van de openstaande nota. Daarna wordt er een aanmaning gezonden.
Indien de betreffende nota een Eindafrekening is, dan worden bij de aanmaning tevens de kosten voor incasso van het openstaande bedrag berekend volgens de wet normering buitengerechtelijke incassokosten (WIK). Zie ook www.incassokostenberekenen.nl
Je betaalt een voorschotbedrag voor de komende maand, dat wij gebruiken om in die maand dagelijks je energie in te kopen. We proberen je voorschot steeds zo dicht mogelijk bij de werkelijkheid te laten aansluiten. Daarom nemen we elke maand de verwachte beursprijs en jouw verwachte verbruik van de komende maand mee in de berekening van je voorschot. Dit helpt ons om risico’s te beperken, zowel voor jou als klant (door hoge bijbetalingen te voorkomen) als voor onszelf (wij schieten elke maand als het ware voor tijdens het inkopen). Nadat de maand voorbij is, verrekenen we de werkelijke leveringskosten, die gebaseerd zijn op je daadwerkelijk verbruik en de beursprijs, met het door jou betaalde voorschot.
Je voorschot wordt bepaald op basis van de verwachte beursprijs voor de komende maand en een inschatting van je verbruik. Dit voorschot betaal je voor de komende maand en gebruiken wij om dagelijks je energie in te kopen. We proberen je voorschot steeds zo dicht mogelijk bij de werkelijkheid te laten aansluiten om risico’s voor jou als klant (hoge bijbetalingen) en voor onszelf (wij schieten elke maand als het ware voor tijdens het inkopen) te beperken.
Na afloop van de maand verrekenen we de werkelijke leveringskosten, die bestaan uit je verbruik en de beursprijs, met je betaalde voorschot.
Voor de opbouw van je voorschot gebruiken we de verwachte beursprijs voor de volgende maand zoals die op dat moment bekend is. Daarnaast nemen we de inschatting van je verbruik mee, waarbij we het historisch verbruik van je slimme meter volgen of, als die data ontbreekt, het historisch verbruik volgens je netbeheerder.
Het gasverbruik kan per seizoen sterk verschillen; in het najaar en de winter zijn je nota’s dus ook meestal hoger, terwijl deze in het voorjaar en de zomer lager zijn.
Bij kleinverbruik aansluitingen is de energiebelasting voor elk voorschot hetzelfde, berekend als je verwachte jaarverbruik gedeeld door 12 maanden. Op je jaarafrekening verrekenen we, zoals je gewend bent, de werkelijke kosten voor de energiebelasting. Daarnaast betaal je als kleinverbruiker elke maand netbeheerkosten, die wij één op één afdragen aan je netbeheerder.
Bij grootverbruik aansluitingen kan de energiebelasting op twee manieren worden afgerekend, namelijk via een maandelijks voorschot met een afrekening op de jaarafrekening of via een directe afrekening op de maandnota. Daarnaast betaal je als grootverbruiker geen netbeheerkosten via ons, maar kun je afhankelijk van je contract wel onbalanskosten in rekening gebracht krijgen.
Met dit formulier kun je ons verzoeken je verwachte verbruik, en daarmee je voorschot, te wijzigen. Onze specialisten beoordelen je aanvraag aan de hand van je verbruik. Het is belangrijk om te weten dat we je voorschot alleen kunnen aanpassen als er een aanzienlijk en langdurig lager verbruik is geweest of verwacht wordt. We vragen je daarom om realistisch te zijn in je aanvraag. Met jouw voorschotbedrag kopen we dagelijks in op de dagmarkt voor de komende maand. Als blijkt dat je werkelijke verbruik gedurende de maand niet daadwerkelijk lager is, zijn we genoodzaakt de wijziging direct terug te draaien, tenzij je verbruik daadwerkelijk significant daalt.
Ja, het kan voorkomen dat je jaarrekening hoger uitvalt dan verwacht, ondanks dat je jaarafrekening geen verrassing zou moeten zijn, aangezien je verbruik elke maand wordt afgerekend. Dit kan een bijbetaling op de jaarafrekening tot gevolg hebben, meestal veroorzaakt door een naheffing op de overheidsheffingen energiebelasting.
Voor alle kleinverbruikers wordt de energiebelasting slechts eenmaal per jaar afgerekend op basis van je werkelijke verbruik, terwijl je maandelijks slechts een voorschot op basis van verwacht verbruik betaalt. Dit is vastgesteld door de belastingdienst.
Als het verwachte verbruik te laag is ingesteld, betaal je in eerste instantie te weinig belasting, wat leidt tot een naheffing zodra je werkelijke verbruik bekend is. Bovendien, als je jaarafrekening een periode betreft die over een kalenderjaar heengaat, is de kans groot dat de belastingtarieven per 1 januari zijn gewijzigd
Ja, dat kan. Door in te loggen op je Mijn NieuweStroom-klantportaal kun je je verbruik inzien per maand, per dag en per uur. Je kunt deze details eenvoudig downloaden als csv-bestand. Je kunt dit bestand vervolgens eenvoudig inlezen in bijvoorbeeld Excel of een andere analyse tool.
Wanneer je jouw jaarafrekening ontvangt, hangt af van het type aansluiting dat je hebt.
Voor kleinverbruik aansluitingen:
- Elektriciteit: in januari of februari ontvang je de jaarafrekening over het vorige kalenderjaar.
- Gas: over het algemeen ontvang je in mei je jaarafrekening voor de periode van 1 mei tot en met 30 april. Het is ook mogelijk om je jaarafrekening voor gas per kalenderjaar te ontvangen. In dat geval ontvang je de jaarafrekening in januari of februari.
Voor grootverbruik aansluitingen:
- Elektriciteit: afhankelijk van of er RVO-onbalanskosten in rekening worden gebracht, kan de timing van jouw jaarafrekening voor elektriciteit verschillen.
- SDE-contract (teruglevering): Na publicatie van de onbalansfactor ontvang je de jaarafrekening over het vorige kalenderjaar. Meestal ontvang je die in juni of juli.
- Geen SDE-contract (geen teruglevering): in januari of februari ontvang je de jaarafrekening over het vorige kalenderjaar.
- Gas: over het algemeen ontvang je in mei je jaarafrekening voor de periode van 1 mei tot en met 30 april. Het is ook mogelijk om je jaarafrekening voor gas per kalenderjaar te ontvangen, en dan ontvang je de jaarafrekening in januari of februari.
Let op! Nota’s kunnen onverhoopt vertraagd worden, dus de bovenstaande ontvangstmomenten zijn enkel ter indicatie.
Als je ontdekt dat je een factuur dubbel hebt betaald, zorgen we ervoor dat het teveel betaalde bedrag binnen 14 dagen veilig en automatisch teruggestort wordt op je rekening, zonder dat je hiervoor iets extra hoeft te doen.
Mocht je nog openstaande facturen hebben, dan verrekenen we het teveel betaalde bedrag met de oudste nog openstaande factuur, zodat je administratie overzichtelijk en up-to-date blijft.
Heb je hierover vragen of wil je meer weten? Ons team staat altijd klaar om je persoonlijk te ondersteunen. Samen zorgen we ervoor dat jouw administratie soepel en zonder zorgen verloopt.
Een verschil in het verbruik tussen de afleesbare standen van de meter en het verbruik op je jaarafrekening kan te maken hebben met de multiplicatiefactor van je meter. Sommige meters hebben een multiplicatiefactor, meestal 1 of 10, om de meterstanden compacter weer te geven. De werkelijke meterstand moet dan vermenigvuldigd worden met deze factor om de juiste stand te verkrijgen.
Bijvoorbeeld, stel dat de meterstand op je meter 12345 is en de multiplicatiefactor 10. In dat geval is de werkelijke meterstand 12345 x 10 = 123.450 (kWh of m³). Op je jaarafrekening zal dan de stand 123.450 vermeld staan. Onderaan de specificatie van het verbruik kun je de multiplicatiefactor terugvinden. Je kunt de multiplicatiefactor ook opvragen bij je netbeheerder.
Vermenigvuldig de meterstanden met deze factor en vergelijk dit met de het verbruik op de jaarafrekening. Klopt het nog steeds niet? Neem dan contact op met de klantenservice voor verdere ondersteuning. Kortom, door de multiplicatiefactor kan de meterstand op je jaarafrekening afwijken van wat je op je meter ziet staan. Controleer deze factor om het verschil te verklaren of meld het voor verdere actie.
Als de opdracht voor het automatisch afschrijven van een factuurbedrag is mislukt, ontvang je van je bank een storno-code. Deze storno-code geeft meer informatie over de reden dat de automatische incasso is mislukt.
Rekeningnummer gesloten of geblokkeerd Stornocode AC?
Als je rekeningnummer is gesloten of geblokkeerd, ontvang je voor toekomstige facturen een betaalverzoek via Payt. Hieraan zijn extra administratiekosten verbonden:
- € 2,00 excl. BTW per factuur voor kleinverbruikers
- € 5,00 excl. BTW per factuur voor grootverbruikers
Als de blokkade op je rekening kan worden opgeheven of als je je bankrekeningnummer wilt aanpassen, laat het ons weten. We zetten de betaalwijze dan weer om naar automatische incasso.
Onvoldoende saldo Stornocode AM04?
Heb je onvoldoende saldo op je rekening? Zorg er dan voor dat er voldoende saldo is om de komende maandnota(‘s) te betalen. Als de automatische incasso de volgende maand weer mislukt, moeten we helaas je betaalvoorkeur omzetten naar een betaalverzoek, met de genoemde extra kosten.
Administratieve problemen Stornocode MS?
Als de incasso is mislukt vanwege een administratieve reden, zoals het bereiken van je incassolimiet, is het raadzaam om de incassolimiet te verhogen. Bij een onjuist machtigingskenmerk voor je zakelijke rekening moet je zelf contact op nemen met je bank om het incassomandaat te registreren, en de bevestiging van de registratie naar ons terug te sturen.
Slimme meter en terugleveren
Een slimme meter is een digitale meter die de conventionele (domme) meters voor elektriciteit en gas vervangt. Deze meter meet net als de traditionele meter het energieverbruik in je huis, maar het grote verschil is dat de slimme meter meterstanden automatisch doorstuurt naar de netbeheerder. Hierdoor hoef je zelf geen standen meer door te geven. Bovendien kun je zelf je werkelijke verbruik inzien, wat het eenvoudiger maakt om energie te besparen. Meer informatie over de slimme meter vind je op www.slimmemeters.nl.
Je hebt een slimme meter nodig omdat de inkoopprijs van stroom per uur varieert en afhankelijk is van vraag en aanbod in de markt. Met een slimme meter kunnen wij je verbruik per uur uitlezen en dit verbruik koppelen aan de op dat moment geldende beursprijzen, zodat je optimaal kunt profiteren van de dynamische prijzen.
Je kunt een slimme meter aanvragen via je netbeheerder. Voor de exacte werkwijze verwijzen we naar je netbeheerder, omdat de aanvraag bij elke netbeheerder kan verschillen. Hieronder vind je de links naar de verschillende netbeheerders waar je meer informatie kunt vinden over het aanvragen van een slimme meter:
- Liander – Slimme meter zelf aanvragen
- Enexis – Slimme meter aanvragen
- Stedin – Ik wil de slimme meter versneld aanvragen
- Coteq – Slimme meter aanvragen
- Westland Infra – Slimme meter aanvragen
- Rendo – Contact – Netbeheerder N.V. RENDO bellen of mailen
Tijdens de plaatsing van de slimme meter wordt van je verwacht dat je zelf aanwezig bent en de monteur toegang biedt tot de meters. Het installatiebedrijf maakt altijd een afspraak met je voor de vervanging van je oude meter. Tijdens de werkzaamheden wordt de levering van gas en elektriciteit standaard enige tijd onderbroken, dus het is belangrijk dat je je apparaten en gastoestellen zelf kunt uitschakelen. Uiteraard kun je ook nog vragen stellen zodra het installatiebedrijf contact met je opneemt.
Je kunt je meterstanden doorgeven door de link in de e-mail te gebruiken die wij je sturen wanneer we je meterstand opvragen. Als je geen e-mail van ons hebt ontvangen, kun je je meterstand ook doorgeven via ons webformulier. Vergeet niet om daarbij de opnamedatum en de EAN-code van je aansluiting te vermelden. Voor meer informatie over het doorgeven van je meterstanden, bekijk de handleiding ‘Meterstanden doorgeven’.
Ja, via NieuweStroom heb je de mogelijkheid om zelfopgewekte energie terug te leveren aan het net. Je ontvangt dan altijd de EPEX-prijs voor het aantal kWh dat jij teruglevert in dat uur. Je ontvangt voor je teruggeleverde energie dus hetzelfde bedrag per kWh als dat je zou betalen voor afgenomen energie. Dit is weer een voordeel van de dynamische prijzen van NieuweStroom!
Kleinverbruikers krijgen ook te maken met een terugleveropslag. Lees meer over de terugleveropslag via deze link.
Nee, je kunt je opgewekte GvO’s niet rechtstreeks aan NieuweStroom verkopen. Wij werken samen met NLgroen, een specialist in het verhandelen van GvO’s. Via NLgroen kun je jouw GvO’s makkelijk en transparant verhandelen tegen een goede prijs aan bedrijven, overheden en energiebedrijven.
Als je geregistreerd bent bij VertiCer, ontvang je een GvO voor elke 1.000 kWh duurzame energie die je opwekt. Deze GvO’s kan je dan laten verhandelen door een handelaar. Bij NLgroen heb je de keuze tussen een variabele of vaste prijs per GvO, zodat je kunt kiezen wat het beste bij je past.
Wil je meer weten over hoe dit precies werkt? Neem gerust contact op met onze klantenservice of je accountmanager, waar we je graag verder helpen.
Je kunt eenvoudig controleren wie jouw netbeheerder is door je postcode en huisnummer in te vullen op www.eancodeboek.nl. Via deze site kun je op basis van je postcode en huisnummer ook de EAN-code van jouw aansluiting terugvinden!
Gegevens wijzigen en opzeggen
Al onze klanten hebben via een persoonlijke webpagina op het Klantportaal continu inzicht in de marktprijzen en hun eigen verbruik. Klanten kunnen achteraf zien wat ze per uur/dag hebben verbruikt en wat op dat moment de kosten waren van de inkoop van stroom en gas.
De opzegtermijn van 30 dagen is door de overheid voorgeschreven. Ook je nieuwe leverancier moet deze opzegtermijn van 30 dagen bij de oude leverancier altijd respecteren.
Als je al binnen 30 dagen wilt overstappen naar een andere leverancier, dan geldt bij NieuweStroom een opzegtermijn van 1 à 2 werkdagen. Echter, deze kortere opzegtermijn geldt alleen als je zelf bij ons opzegt. Je dient hiervoor ons webformulier in te vullen. Je ontvangt dan van ons binnen 1 werkdag een bericht, waarin je nieuwe leverancier door ons wordt gemachtigd om de gewenste overstap sneller te regelen dan gebruikelijk. De termijn van 1 à 2 dagen is nodig om de dag-inkoop van je energie op de handelsbeurs voor de volgende dag tijdig stop te zetten.
Je kunt dus snel overstappen als je een andere leverancier hebt gevonden. Wij werken elke dag voor onze klanten om de laagste prijs en de beste service aan te bieden. Als je niet tevreden bent, dan moet je zo snel mogelijk kunnen overstappen. Je zit dus geen dag te lang vast aan NieuweStroom.
Ja, je kunt je wachtwoord opnieuw aanvragen via onze website, met het e-mailadres dat gekoppeld is aan je ‘Mijn NieuweStroom’-account. In verband met privacyredenen kunnen wij jouw wachtwoord niet instellen, dus sturen we je een eenmalig wachtwoord waarna je zelf je eigen wachtwoord kunt instellen.
Lukt het met het je eenmalige wachtwoord nog niet? Neem dan via dit webformulier contact op met onze klantenservice, zodat we je persoonlijk verder kunnen helpen.
Je kunt een wijziging van je gegevens, zoals een verhuizing, een nieuwe contactpersoon of factuuradres, doorgeven via ons webformulier onder vermelding van je klantnummer. Als je jouw bankrekeningnummer wilt wijzigen, verzoeken wij je om een kopie van je bankafschrift of bankpas bij te voegen, zodat de tenaamstelling én het rekeningnummer zichtbaar zijn.
Je kunt je gasaansluiting laten verwijderen door eerst je gascontract bij ons op te zeggen, wat je kunt doen door contact op te nemen met onze klantenservice via dit webformulier. Daarnaast moet je ook de aansluit- en transportovereenkomst (ATO) die je met je netbeheerder hebt, opzeggen.
Voor de verwijdering van jouw gasaansluiting dien je een aanvraag in te dienen via www.mijnaansluiting.nl. De netbeheerder is verantwoordelijk voor het verwijderen van de gasmeteropstelling en de aansluitleiding. Als je de gasaansluiting nog niet definitief wilt laten verwijderen, heb je de mogelijkheid om de aansluiting voor een periode van maximaal 12 maanden af te sluiten. Na deze periode moet je beslissen of je de aansluiting opnieuw wilt laten aansluiten of definitief wilt laten verwijderen. Houd er rekening mee dat er kosten verbonden zijn aan het opnieuw aansluiten, die de netbeheerder bij je in rekening brengt, terwijl het verwijderen van de aansluiting kosteloos is. Het is echter belangrijk dat je actief de aanvraag tot verwijdering indient.
Energieaanbod en producten
Ja, NieuweStroom kan groene stroom leveren door middel van een Garantie van Oorsprong (GvO). Iedere groene bron (producent) heeft apart gemerkte GvO’s. Wanneer je groene stroom afneemt, worden er voor jou GvO’s gekocht en afgeboekt, zodat je kunt aantonen dat je groene stroom hebt verbruikt. Bij NieuweStroom heb je de vrijheid om zelf te kiezen uit welke groene bron je je energie wilt ontvangen. Wij berekenen de GvO’s transparant en tegen de werkelijke kostprijs aan je door.
Dankzij onze voordelige tarieven zijn wij een snelgroeiend bedrijf. Om ervoor te zorgen dat wij de hoge servicestandaard voor onze klanten kunnen handhaven, richten wij ons op dit moment met onze verkoop alleen actief op bedrijven.
Je kiest voor NieuweStroom omdat wij je verbruik rechtstreeks koppelen aan de kale inkoopprijs van energie per uur/dag, en geen lange termijn contracten of opzegboetes hanteren. Je kiest dus voor NieuweStroom omdat je graag de laagste prijzen hebt, je een transparante rekening wilt en je niet aan een contract wilt vastzitten. Ga naar Hoe NieuweStroom Werkt voor meer uitleg over de voordelen van NieuweStroom.
NieuweStroom koppelt je verbruik aan de handelsbeursprijzen door, met je toestemming, je verbruik via de slimme meter uit te lezen. Je daadwerkelijke verbruik (elk uur voor stroom en elke dag voor gas) wordt gekoppeld aan de op dat moment geldende beursprijzen. Via je ‘Mijn Nieuwestroom’-klantportaal kun je je verbruik en de actuele marktprijzen inzien. Daarnaast ontvang je maandelijks een overzicht met het verbruik en de prijsopbouw, en ieder jaar een jaarafrekening. Dit alles gebeurt op een eerlijke en transparante manier.
NieuweStroom kan goedkoop aanbieden omdat wij elke dag precies de energie inkopen die onze klanten nodig hebben. Hierdoor betaal je niet voor het risico van prijsschommelingen en de kosten van de voorfinanciering van langlopende inkoopcontracten. Daarnaast heeft NieuweStroom een kleine organisatie, een hoge automatisering en zelf ontwikkelde ICT, wat ons in staat stelt om goedkoper te zijn dan andere aanbieders.
Het verschil tussen levering en transport van energie is dat transport verwijst naar het gebruik van het energietransportnetwerk, zoals de kabels, buizen en aansluitingen, terwijl levering betrekking heeft op de inkoop en verkoop van energie. Het transport wordt verzorgd door de netbeheerder, terwijl de levering wordt verzorgd door je energieleverancier. Hierdoor kom je tijdens het overstappen naar een andere leverancier nooit zonder stroom te zitten.
NieuweStroom stimuleert duurzaam energieverbruik door transparant inzicht te geven in je dagelijkse verbruik. Dit inzicht helpt je om mogelijkheden te ontdekken om te bezuinigen en om energie af te nemen op momenten dat er minder vraag is naar energie. Op deze goedkopere momenten is energie ook duurzamer, omdat er dan minder energie wordt opgewekt met fossiele brandstoffen. Op deze manier dragen we samen bij aan een vermindering van de CO2-uitstoot. Daarnaast hanteert NieuweStroom een energiezuinige bedrijfsvoering.
De actuele beursprijzen zijn in de middag voor de volgende dag bekend en worden op de website geplaatst. Hierdoor weet je elke dag wat de prijzen voor elektriciteit en gas zijn voor de volgende dag. Je kunt eventueel het tijdstip van je energieafname aanpassen om extra te besparen op de blijvend goedkopere handelsbeursprijzen.
Stuur ons een bericht.
Is het niet dringend? Check alvast eerst of je het antwoord op je vraag vindt in onze vraagbaak. Toch even een collega nodig? Stuur ons een bericht via een van onze formulieren. Op deze manier proberen we je zo efficiënt mogelijk te helpen.
Stel een vraag over:
Maandnota, facturen en betalingen
Klantportaal Mijn NieuweStroom
Aanpassing doorgeven:
Afmelding of opzegging doorgeven
Ontvang advies:
088 – 996 86 86
We zijn van maandag tot en met vrijdag bereikbaar van 08:30 tot 17:00 uur. Onze medewerkers doen ons uiterste best je zo snel mogelijk te woord te staan.
Aangepaste openingstijden
20 december zijn wij te bereiken tot 15:00 uur.
25 en 26 december zijn wij de hele dag gesloten vanwege de feestdagen.
1 januari zijn wij de hele dag gesloten vanwege nieuwjaar.
Adres:
Petrus Regoutplein 1 E01
6211 XX Maastricht
NieuweStroom is geregistreerd als merknaam met beeldmerk bij het Benelux merkenbureau.