Wijziging in energiekosten voor kleinverbruikers met zonnepanelen

Vanaf 1 juli 2024 zal er een belangrijke wijzigingen plaatsvinden voor jou als klant van NieuweStroom met een kleinverbruik aansluiting en levering én teruglevering. Deze verandering heeft betrekking op een nieuw tarief-component (terugleveropslag). Hieronder leggen we in detail uit wat er verandert, waarom deze veranderingen worden doorgevoerd, en hoe dit jouw energiekosten zal beïnvloeden.

Wat verandert er concreet?

Voor klanten met levering enteruglevering (zonnepanelen) en een kleinverbruik aansluiting zal er een belangrijke wijziging zijn:

Terugleveropslag. Er wordt een nieuw tarief-component, de terugleveropslag, geïntroduceerd, specifiek voor klanten met teruglevering (zonnepanelen) en een kleinverbruik aansluiting. Dit nieuwe tarief bedraagt 1 cent per kWh (excl. BTW) en geldt voor het verschil tussen levering en teruglevering van stroom. Deze extra kosten komen bovenop de reguliere opslag.

Waarom verhoogt NieuweStroom de Kosten?

Vanaf 1 juli 2024 verhogen we de kosten voor Kleinverbruik aansluitingen met levering en teruglevering met 1 cent per kWh. Dit doen we vanwege de gestegen kosten bij klanten die naast het ontvangen van levering door NieuweStroom ook stroom terugleveren. De gehele markt ervaart de gestegen kosten door teruglevering. We zien deze gestegen kosten nu al maanden bij onze klanten, maar hebben deze tot nu toe nog niet doorgerekend. Vanaf 1 juli verwerken wij deze gestegen kosten in onze tarieven.

Voor wie geldt deze verhoging?

Deze verhoging geldt specifiek voor Kleinverbruik aansluitingen met levering én teruglevering. Het heeft geen impact op:

  • Grootverbruik aansluitingen
  • Kleinverbruik aansluitingen zonder teruglevering: klanten met alleen levering op een aansluiting.

Wat veroorzaakt de gestegen kosten voor klanten met Zonnepanelen?

Het energienet moet altijd in balans zijn; er mag niet meer stroom opgewekt worden dan er op dat moment nodig is. Het in balans houden van het energienet is een steeds grotere uitdaging geworden door de toename van duurzame opwekking door zon en wind en het gebrek aan mogelijkheden om energie op te slaan.

De kosten voor het in balans houden van het energienet komen voor rekening van de leveranciers. Hierdoor zijn we genoodzaakt deze kosten door te rekenen aan jou als klant.

Hoe beïnvloedt dit jouw energiekosten?

De opslag bij NieuweStroom is afhankelijk van je totale verbruik, je teruglevering en je verbruiksprofiel. Vanaf 1 juli 2024 zullen deze kosten veranderen. De exacte impact hangt af van jouw specifieke situatie.

Wat zijn de nieuwe kosten per kWh? 

We voegen een nieuw tarief-component (terugleveropslag) toe voor klanten met een kleinverbruik aansluiting en levering én teruglevering, Deze terugleveropslag komt naast de opslag (inkoopvergoeding per kWh). Aan de opslag (inkoopvergoeding per kWh) verandert niets.

De kosten van deze terugleveropslag zijn 1 cent/kWh op het netto volume (verschil tussen levering en teruglevering). Maandelijkse saldering is van toepassing.

Concreet betekent dat: 

Laten we een voorbeeld nemen waarin je 3.000 kWh verbruikt en 2.000 kWh teruglevert.

Verhoging:

  • De afgesproken opslag (inkoopvergoeding per kWh) blijft gelijk voor levering en teruglevering: 1,8 cent per kWh (€0,018).
  • Er komt een extra tarief-component, terugleveropslag, op de nota: 1 cent per kWh (€0,010).
  • Samen maakt dit opslag + terugleveropslag 2,8 cent per kWh (€0,028).

Afrekening:

  • Volume: 1.000 kWh.
  • De opslag (inkoopvergoeding per kWh) op de nota is 1,8 cent per kWh (€0,018).
  • De terugleveropslag op de nota is 1 cent per kWh (€0,01).

Dus, je betaalt de afgesproken opslag: 1.000 x 1,8 cent (1.000 x €0,018 = €18).
Daarnaast ga je extra betalen: 1.000 x 1 cent (1.000 x €0,01 = €10).

Totaal:

  • €18 opslag (inkoopvergoeding per kWh) + €10 terugleveropslag = €28.

Voorheen betaalde je :

  • Voorheen betaalde je 1,8 cent per kWh (€0,018) over 1.000 kWh.
  • Dit kwam neer op 1.000 x €0,018 = €18.

Het verschil:

  • Het verschil is €10. Dit bedrag betaal je in de nieuwe situatie extra.

Neem contact met ons op bij vragen

Mocht je nog vragen hebben over deze wijzigingen of de impact ervan op jouw energiekosten, aarzel dan niet om contact op te nemen met onze klantenservice of je persoonlijke adviseur. Wij staan klaar om je te helpen!

 

Meer over de energiemarkt.

Meterstanden doorgeven

Meterstanden doorgeven

Meterstanden dienen in sommige gevallen handmatig doorgegeven te worden. We leggen uit hoe een meterstand afgelezen kan worden, en hoe een meterstandenkaart ingevuld dient te worden.

Lees meer