Slimme meter, de voordelen & misvattingen

De slimme meter, een sterk staaltje technologie dat traditionele gas- en elektriciteitsmeters vervangt, heeft zijn weg gevonden naar zowel huishoudens als zakelijke aansluitingen. Voor bedrijven is het gebruik ervan niet alleen een kwestie van efficiëntie, maar ook van strategisch energiebeheer. Laten we eens dieper ingaan op de voordelen en misvattingen van een slimme meter!

Voordelen van een Slimme Meter

Dat je niet meer zelf met een zaklamp de meterkast in hoeft om cijfertjes in te vullen op een kartonnen kaart en die ook nog op tijd bij je energieleverancier te krijgen, is natuurlijk erg prettig. Maar wat zijn dan precies de voordelen van een slimme meter?

1. Automatische meterstandregistratie

Een van de meest voor de hand liggende voordelen van een slimme meter is dus dat je niet meer zelf je meterstanden hoeft op te nemen. Dit bespaart niet alleen tijd en moeite voor zakelijke klanten, maar voorkomt ook fouten in de metingen en een schatting bij het te laat of niet doorgeven van de meterstanden.

2. Realtime inzicht in energieverbruik

Met een slimme meter heb je altijd en overal inzicht in je energieverbruik via bijvoorbeeld mobiele apps of een klantportaal. Dit zorgt er voor dat je jouw verbruik overal kunt monitoren en analyseren, waardoor je duurzamer, efficiënter en zuiniger om kunt gaan met energie binnen jouw bedrijf.

3. Optimalisatie van energiegebruik

Door het gedetailleerde inzicht dat een slimme meter biedt, kun je het energieverbruik binnen je bedrijf beter afstemmen op de behoeften. Hoewel de initiële installatiekosten voor een slimme meter mogelijk hoog lijken in sommige gevallen, kunnen zakelijke klanten op lange termijn kosten besparen. Door een beter inzicht in je energieverbruik kunnen je gerichte maatregelen nemen om het gebruik te optimaliseren en dus geld te besparen op de energierekening.

De meest voorkomende misvattingen van de Slimme Meter

Hoewel een slimme meter vele voordelen biedt, zeker ook voor zakelijke klanten, is het belangrijk om ook enkele mogelijke nadelen te overwegen, zij het vanuit een meer praktisch perspectief.

1. Privacyoverwegingen

De kwestie van privacy is een veelvoorkomende zorg bij slimme meters. Hoewel de gegevens die worden verzameld en gedeeld met netbeheerders en energieleveranciers vaak alleen betrekking hebben op energieverbruik, kunnen sommige gebruikers zich toch ongemakkelijk voelen bij het idee dat deze informatie wordt gedeeld.
Voor zakelijke klanten die al een slimme meter hebben, kan het geruststellend zijn om te weten dat de meeste gegevens die worden verzameld niet naar individuele apparaten kunnen worden herleid. Bovendien worden de gegevens meestal gebruikt voor facturering en algemeen energiebeheer, zonder dat ze worden gedeeld met externe partijen.

2. Veiligheidskwesties

Net als bij elk digitaal systeem brengt een slimme meter bepaalde veiligheidsrisico’s met zich mee, zoals het (zeldzame) risico op hacking of ongeoorloofde toegang tot gegevens.
Netbeheerders en energieleveranciers hebben strenge veiligheidsmaatregelen en protocollen om de gegevens van klanten te beschermen. Uiteraard is het ook belangrijk dat je zelf ook je  eigen voorzorgsmaatregelen treft, zoals het regelmatig updaten van software en het gebruik van sterke wachtwoorden.

3. Afhankelijkheid van technologie

Een ander aspect om te overwegen is de afhankelijkheid van technologie. Als een slimme meter storingen vertoont of tijdelijk buiten werking is, kan dit enige administratieve rompslomp met zich meebrengen. Voor zakelijke klanten die al vertrouwd zijn met het gebruik van slimme technologieën, kan de afhankelijkheid van een slimme meter worden gezien als een aanvulling op je bestaande technologische infrastructuur. Door te zorgen voor een goede back-up procedure en ondersteuning van de netbeheerder, kunnen veel potentiële problemen snel worden opgelost.

Andere belangrijke overwegingen bij het gebruik van een Slimme Meter

Naast de voordelen en nadelen die al zijn besproken, zijn er nog enkele belangrijke overwegingen om het gebruik van een slimme meter te overwegen, bijvoorbeeld:

  • Mogelijkheden voor toekomstige Innovaties
    Met de opkomst van Internet of Things (IoT) en slimme technologieën, opent de implementatie van slimme meters de deur naar nieuwe innovaties en toepassingen. Zakelijke klanten kunnen profiteren van toekomstige ontwikkelingen op het gebied van slimme apparaten en energiebeheer
  • Klantenservice en ondersteuning
    Een ander voordeel van slimme meters is de mogelijkheid voor verbeterde klantenservice en ondersteuning van energieleveranciers. Door real-time gegevens te delen, kunnen leveranciers proactief reageren op de behoeften van klanten en hen beter van dienst zijn.
  • Wet- en Regelgeving compliance
    Met de groeiende nadruk op milieubescherming en energie-efficiëntie, kunnen slimme meters een rol spelen bij het voldoen aan wet- en regelgeving op het gebied van energiebeheer. Zakelijke klanten kunnen profiteren van een betere naleving hiervan en mogelijke boetes vermijden.

Slim meten bij NieuweStroom

Bij NieuweStroom berekenen we de prijs voor elektriciteit per uur en de prijs voor gas per dag. Om optimaal te kunnen profiteren van de dynamische prijzen bij NieuweStroom is een slimme meter onmisbaar. Niet alleen omdat deze per kwartier uitmeet en de meest accurate data verstuurd, maar zeker ook omdat het een heleboel werk bespaart en voorkomt dat er een schatting gemaakt moet worden, mocht je de meterstand niet op tijd (kunnen) doorgeven.

Heb je nog geen slimme meter? Vraag er hier dan een aan! Ben je nog geen klant bij NieuweStroom en wil je graag informatie of klant worden? Of ben je wel al klant en wil je graag contact? Bel ons dan, we zijn van maandag tot en met vrijdag bereikbaar van 08.30 tot 17.00 uur op: 088-9968686.

Meer over de energiemarkt.