Vaste prijzen zijn al jaren vanzelfsprekend. Ze zijn overzichtelijk voor de klant en verder een ideaal verdienmodel voor de leverancier. De leverancier verzint een vaste prijs voor een langere periode. Als vrijvechters van dit standaard model krijgen wij daar nogal de kriebels van.
In vaste prijzen zijn naast winstmarges ook risicopremies verborgen, waardoor leveranciers nooit hun eigen inkoopvoordeel delen. Dit betekent dat klanten de winst en het risico betalen. Bovendien, als klanten tijdens de contractperiode willen opzeggen, krijgen ze vaak te maken met hoge opzegboetes. Vaste prijzen ontnemen klanten controleerbare inzichten die relevant zijn voor zowel nu als de toekomst. Deze inzichten zijn essentieel om slimmer te besparen, te verduurzamen (zowel op grote schaal als individueel) en te innoveren.
Hoewel het mogelijk is om een goede deal te krijgen als je op het juiste moment een vast contract afsluit, weet je dit pas achteraf. De echte prijs van energie verandert continu op basis van vraag en aanbod, en geen enkele leverancier kan vooraf garanderen dat zij het goedkoopste aanbod hebben. Daarom richt NieuweStroom zich liever op transparantie en kansberekeningen zonder einddatum.